lauantai 29. huhtikuuta 2017

go big or go home

Juttelin tuossa "valmentajan" ja muutaman muun ihmisen kanssa, ja vaikka meikäläinen ostaakin tammikuussa 2018 kisalisenssin, on suunta kevään sijaan SM-karsintoihin. Kuulostaa varmaan järkyttävän narsistiselta paskalta, mutta kun kisahaaveet on pyörineet meikäläisen mielessä jo vuodesta 2007, haluan myös kisaprojektin olevan erityisen suurta. Kevään kisatkin on hienot, mutta ne on, no, vaan kisat. Syksyllä saisin karsia (haastetta!) ja toivon mukaan myös sitten lampsia SM-lavalle. Semmoinen perskutina mulla on, että kunnosta ei tämä homma jää kiinni, mutta jos jostakin, niin siitä perkeleen vaparista.. :D Mutta koska suunnittelen vaparia ja treenaan poseerauksia jo nyt, sietää kyllä kahtoa syksyllä 2018 peiliin jos homma kusee. Alla olevat kuvat on vuodelta 2014 - toivon kovasti, että kasvua olisi tullut muutama kilo sitten tuon vuoden!


Treenit kulkee tosi hyvin. Teen penkkiä vieläkin 5 x 5 -systeemillä ja nyt viime treenissä tein vitosia jo 70 kilolla. Oli rinta ja käpälät melko hyytelöä tuon jykerryksen jälkeen. Jalkatreeneissä oli myös hyvää settiä, tein kyykkyä varsin mallikkaalla tekniikalla 2 x 142,5 kg (en uskaltanut tehdä enempää ilman varmistajia :D) ja oikein pohjista 10 x 110 kg. 


Muutan nyt myös treenijakoa hieman; teen joka toinen viikko 5-jakoisella ja joka toinen viikko 4-jakoisella. Erikoisuutena on se, että 5-jakoisen treeniohjelman viikkoina teen selän ja kädet kahteen kertaan; 4-jakoisen viikkona olkapäät kahteen kertaan. Syy tällaiseen muutokseen on lähinnä "miksi ei?" ja toisekseen, vaikka edellisessä postauksessa totesin olevani varsin tyytyväinen selkäosastooni, sain taas uutta pontta selän paksuntamiseen kevään kisailijoiden kuvista. :D Hyvät kädet ja olkapäät löytyy keneltä vain, mutta selkä ja jalat on ne sudenkuopat - niitä on raskas treenata, mutta ne on nyös näyttävimmät lihasryhmät.

Huomenna olisi vielä selkätreeni ja maanantaina sitten taas jalkajumppaa - saa melkoisesti ahtaa kaloreita koneeseen, että jaksaa painaa ja palautua!


torstai 20. huhtikuuta 2017

torstaipenkkiä ja vaparivitutusta

Loma lähenee loppuaan, mutta treenit kulkee niin kuin aina! Tein sunnuntaina olkapäät, kädet ja vatsan sekä maanantaina jalat ja pohkeet. Jalkatreenissä jätin takakyykyn pitkästä aikaa väliin ja teinkin sen sijasta etukyykkyä. Olkapäät oli ihan muusia edellispäivän treeneistä, ja tein vain 5 x 70 kg. Jalat olisi jaksaneet, mutta olkapäät ei. :D Hack-kyykkyä tein raskaamman kautta; tein 4 kovaa sarjaa pyramidina, jokaiseen sarjaan aina painoja lisäten. Lopuksi taisin tehdä 8 x 140 kg + kelkka, pohjista. Lisäksi tein prässiä kapealta ja vaakaprässiä etureisille, takareisille koukistuksia maaten ja suorin jaloin vetoja. Pohkeita nylkytin smithissä.


Tiistaina olin ihan kuin jyrän alle jäänyt eikä kärsinyt edes venytellä, sattui joka paikkaan. Keskiviikkona huolsin koko kropan läpi ja harjoittelin päälle vähän poseerauksia. Liikkuvuutta saa hankkia melkolailla lisää, etenkin anatomiset sivulta on hemmetin vaikeita kun kroppa ei vaan kierry. Venyttelyä, venyttelyä ja venyttelyä.. Kyllä se siitä. :)

Tänään oli taas rintajumpan aika. Jatkoin edelleen 5 x 5, ja tein tänään 5 x 67,5 x 5. Hyvin kulki, ensi viikolla sitten 5 x 70 x 5 ja sitä rataa. :) Penkin lisäksi tein vinopenkkiä käsipainoilla, vipareita maaten ja tasapenkkiä käsipainoilla. Ojentajia tein taljassa mutkakahvalla sekä superina narulla normisti ja pään yli. Vatsoille linkkuuveistä ja rutistuksia jyrkältä penkiltä. Aivan hemmetin raskas mutta niin hyvä treeni!


Kontrollifriikkinä mulla on jo lista tehtynä, mitä kaikkea täytyy kisaprojektissa muistaa ja milloin minkäkin asian on oltava hoidettuna. Dieettiruokavalio ja treenit on mulle ihan selvää pässinlihaa, mutta se kaikki muu.. :D Kampaaja-maskeeraajaa alan kysellä tuossa loppukesästä (muutama hyvä vaihtoehto on mulla jo tiedossa), kisabikinit varaan samoihin aikoihin. Vuodenvaihteessa varaan hotellin ja lennot, tammikuussa on maksettava kisalisenssi ja kevään aikana varmistettava missä tiimissä kisaan sekä ketkä toimivat huoltajina kisoissa. Väripalvelu on varattava hyvissä ajoin sekin. Tässä ihan vain muutama asia kilometrin pituisesta muistilistasta..


Suurinta päänvaivaa tuottaa vapaaohjelman teko. Todennäköisesti suunnittelen ja harjoittelen vaparin ihan itse, koska täällä pohjoisessa ei juuri vaparieksperttejä ole. Tiedän kyllä teoriassa, miten hyvä vapari suunnitellaan, mutta tämä taitaa olla sellainen "learn by doing" -prokkis.. Musiikki on jo valittu, mutta sitä pidemmällä ei sitten vielä ollakaan. :D Aargh!

sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

mietteitä

Lomasta on 2/3 jo lusittuna, vielä ensi viikko on ihan vain olemista ja ihmettelemistä. Olen hirveän tyytyväinen että uskalsin ottaa näin pitkän lomapätkän, pari viikkoa ei olisi riittänyt täyteen nollaamiseen. :) Aika pitkään sitä menee, että pystyy täysin tyhjäämään pään kaikista työasioista. 

Paitsi että treeneissä on saanut puuhastella kiireettä, on pääkopalla ollut tilaa pähkäillä muitakin asioita - kuten kirjani synopsista (jonka ehdinkin saada nyt loman aikana valmiiksi) ja kisajuttuja. Kisadieetin alkuun on vielä 25 viikkoa, himppusen yli puoli vuotta. Oman työskentelyn kriittinen tarkastelu on tässä lajissa hyve, mutta välillä epäusko omiin kykyihin menee ihan omiin sfääreihinsä. Katselin pitkästä, pitkästä aikaa kuvia useamman vuoden takaa (v. 2014) ja yritin järkeillä, että jos jo silloin olin dieetin lopussa hyvässä kunnossa, voisin olla sitä myös kisoissa.


Olen aina tykännyt jaloistani ja alakropastani ylipäätään. Kai sen saa sanoa ääneen, vaikka se onkin epäsuomalaista! :) Hinkkasin jalkatreenejä sitten miten tahansa, liha on aina tarttunut helpohkosti. Yläosasto sitten on asia erikseen, se on aina tullut kovasti jäljessä. Jossain vaiheessa olkapäät oli todella pienet suhteessa muuhun kehoon, mutta ne on onneksi kirineet kiinni. Selkä on ihan hyvä, leveyttähän nyt aina saisi olla enemmän mutta kokonaisuutena oon siihen tyytyväinen. Tällä hetkellä se heikoin osa-alue on mulla oikeastaan kädet. Saan olla tosi kireässä kunnossa, että esimerkiksi hauisten huiput erottuu. Keskivartalo mulla on ihan hyvä kun läskit on poltettu pois, muutoin se on oikeastaan se ainoa alue johon läski haluaa tarttua (ja tiukasti tarttuukin). Mutta sielläpähän hautukoot vatsalihakset läskin alla. :D


Kisoihin lähtöä suunnitellessa kadottaa helposti sen oman tapansa tehdä asioita, ellei ole tarkkana. Koko treenifilosofiani ydin on, että a) asiat täytyy voida tehdä niin, että niistä nauttii ja b) perustyö takaa hyvän lopputuloksen. Kumpainenkaan ei tarkoita sitä, että mennään sieltä mistä aita on matalin. 

Minun kohdallani A tarkoittaa sitä, että saan treenata juuri niitä asioita ja sillä tavalla, mitkä ovat minulle toimivimpia. En esimerkiksi koskaan ole nauttinut (tai suuremmin hyötynyt) hyvin volyymipainotteisesta treenaamisesta, vaikka sitäkin toki joskus teen. Minun juttuni ovat isot perusliikkeet; powerbuilding-tyyppinen treenaus. Olen ollut pari kertaa valmennuksessa, mutta törmään aina samaan perusongelmaan - ulkoapäin tuleva ohjaus ahdistaa ja pian olen siinä pisteessä, että motivaatiota saa kaivaa kauhakuormaajan kanssa. 

Toisekseen kohta B tarkoittaa yksinkertaistettuna "miksi muuttaa toimivaa". Kehonrakennuksessakin on erilaisia trendivirtauksia, mutta koko homma menee äkkiä päämäärättömäksi sähellykseksi, jos hyppii yhdestä villityksestä toiseen. Uusia juttuja toki kannattaa kokeilla toisinaan, jos sieltä löytääkin jotakin lisävarustusta omaan työkalupakkiin. Olen myös nykyään varovainen ylitreenaamisen kanssa. Jokaisen treenin jälkeen ei tarvitse (eikä voi) olla kuin olisi selkäänsä saanut; paitsi että keho ei kestä sellaista kovin kauaa, myös mieli uupuu nopeasti. Treenaamisesta voi tulla pelottavaa. Jossain vaiheessa minulla oli aivan valtava kynnys lähteä jumppaamaan jalkoja ihan siitä syystä, että pelotti; treenin kovuus oli vastenmielistä. Treenaaminen helpotti, kun otin tavoitteekseni ylittää itseni vain ja ainoastaan pääliikkeessä, kaikki muu oli plussaa. Tällaisen mielikuvan jälkeen itsensä ylittäminen on paljon vaivattomampaa muissakin liikkeissä.

Tänään olisi vielä olkapää-käsitreeni ja huomenna jälleen jalkojen kimppuun!

keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

kevyen viikon jälkeen kovien rautojen kimppuun

Kevyt viikko pitikin sitten pitää jo toissa viikolla, "vain" kuuden kovan treeniviikon jälkeen. Alkoi tuntua siltä, että joka niveltä särkee ja treenit alkoi muuttua melko tahmeiksi - ei muuta kuin järki kouraan ja kevyt viikko tulille. Edellinen ja kulunut viikko sitten on olleetkin taas normaaleja kovia treeniviikkoja ja jumppaaminen on tuntunut oikeinkin hyvältä. :)


Olen nyt tehnyt varsinaisissa pääliikkeissä vähän erilaista settiä, esim. penkissä 5 x 5 sarjoja. Tuo on eri tavalla raskasta, vaikka vähän toki tuntuu luonnottamalta pitää pikkuisen käsijarrua päällä. Kyykky on taas itsekseen mennyt eteenpäin, tein viime jalkatreenissä (typerästi) ensin tosi hyvän 8 x 120 kg ja siihen päälle 3 x 130 kg ihan väsyneillä jaloilla. Ilman tuota esiväsyttävää sarjaa olisin voinut tehdä tuon saman kolmosen 140 kilolla. No, joka tapauksessa, suunta on oikea. :) Maastavedossa tein viimeksi myös 5 x 5 sarjoja, tällä viikolla teen yhden pidemmän sarjan isommilla raudoilla.


Tuleva kesä vähän stressaa siinä mielessä, että en ole tottunut olemaan kesällä ns. offikunnossa. Tunnepuoli sanoo, että pitäisi heittää edes 6-8 viikon läskinpoistodieetti, mutta järki toppuuttelee. Jokainen dieettiviikko on aina yksi viikko vähemmän lihasten kasvattamiselle ja voiman lisäämiselle; pitää nyt vaan jaksaa sietää tätä pehmeämpää olomuotoa ja muistutella itselle, että ensi kesänä sitä kuitenkin kaipailee kaiholla kunnon ruokamääriä. :D Miten se vanha totuus menikään - rantakunnossa ne on hylkeetkin..

Taulla vitutti. :D

Ja tosiaan
, olen nyt LOMALLA! Korkkasin tänään vasta toisen lomapäivän, ja vielä olisi melkein kolme viikkoa jäljellä. Suunnitelmissa on tehdä ei-yhtään-mitään; toki vietän aikaa ystävien kanssa ja suunnittelen siskon häitä ynnä muita pieniä asioita, mutta muutoin pidän kalenterin verraten tyhjänä. Jos sitä sitten kesälomalla (joka on ruhtinaalliset viisi viikkoa!) repäisisi ja ottaisi vaikka äkkilähdön johonkin. :)