lauantai 29. heinäkuuta 2017

loma lähenee, tahti kovenee

Normaalisti se vissiin menee niin, että energiatasojen pitäisi laskea lomaa kohti mentäessä, mutta mun kohdalla on kyllä käynyt päin vastoin.. Tahti kovenee ja mulla riittäisi energiaa vaikka mihin. :D Tälle viikkoa tulee kuusi treeniä - aloittelen ensi viikon treenikiertoa jo huomenna. Esimerkiksi eilen olin vielä iltayhdentoista aikaan salilla ja seuraavan kerran siitä 12 tuntia eteenpäin. Minkäs teet kun on motivaatiota ja virtaa!

Mavelämmittelyä viime talvelta. :)

Jumppailut on edelleen menneet tosi hyvin. Tämän viikon parasta antia oli kyllä taas kerran rintatreeni; tein penkkiä 10 x 75 kg mikä sinänsä peittoaa edellisviikon 5 x 80. Ensi viikolla pistän tankoon joko 85 tai sitten teen kympin tuolla kasikympillä. Jotenkin ihan älytöntä että vielä vuosi sitten hinkkasin tuota kymppiä 60 kilolla ja nyt painoja on jo 20 kiloa lisää. Ei kai tässä kohta millekään kisadieetille edes raski alkaa, kun treenipainot senkun nousee!


Tutustuin tällä viikolla salilla yhteen tosi mukavaan ikäiseeni naiseen. Oon aikaisemminkin pistänyt hänet salilla merkille, harva treenaa niin kovasti ja kaupan päälle vielä mallikas kroppa. Kävikin ilmi, että hän(kin) on menossa kisalavoille syksyllä -18 ja ylipäätään ajatusmaailmamme treenailusta natsasivat kyllä todella hyvin yksiin. Sovittiinkin jo yhteiskahvitteluja ja yhteistreenejä heti meikäläisen loman alkuun. :) On tämä maailma hassu paikka, sielunsisaruksia voi löytää mistä vain!

lauantai 22. heinäkuuta 2017

melko raskas penaali

Loman alkuun on enää 12 kokonaista päivää (ja vain 9 työpäivää) - oon ihan mielissäni! Rakastan työtäni valtavan paljon, mutta kuten loppuunkulutettu sanonta kuuluu, ei ne työt tekemällä lopu.. Yhteen hetkeen mietin jo, että en pitäisi lomaa, mutta laki vissiin kieltää sen. :D Eli kohta sitä sitten köllötellään oloneuvoksena reilut neljä viikkoa. Suunnitelmissa on ainakin visiittiä etelämpään Suomeen, reenailua sekä kirjan kirjoittamista. :) Ja koska joka lomalla täytyy olla jotakin mistä stressaa, niin lisäsin lomalistalleni myös vaatekaappien läpikäymisen. Ihan sillä tekosyyllä, että voisin lomalla shoppailla uutta kaapintäytettä. :D


Reeneistä ei taaskaan ole mitään valittamista. Treenijako tosin pyörähti tällä viikolla ylösalaisin; tiistaina piti aloittaa jalkatreenillä, mutta olin kaverilla sen verran myöhään, ettei parin tunnin mittaista jalkajumppaa ollut järkeä aloitella puoli yhdeksän aikaan illalla. Niinpä teinkin sitten rintatreenin, ja enpä olisi heti arvannut miten hyvä siitä tuleekaan! Kauaa en näköjään malttanut isoja liikkeitä pitää tauolla, kun kokeilin taas penkkipenaalia.. :D Veivasin 5 x 80 kg melko kevyesti ja siihen vielä päälle 10 x 70 kg. Olin ja oon edelleen niin mielissäni - penkkiykkönen huitelee nyt siis jo lähellä 90 kiloa!! Kai tässä saa jo alkaa haaveilemaan siitä satasen punnertamisesta ihan tosissaan! :D Pitäisi vain alkaa pyytää varmistajia penkkiin (varmistinraudoista en tykkää), mutta tuntuu aina yhtä hankalalta vaivata muita reenaajia. Ja toki tangon saa helpommin ylös, kun on pieni kuolemanpelko takaraivossa. :D


Loppuviikon treenit on menneet hyvin nekin, selälle tein pitkälti leventäviä liikkeitä ja olkapäille sekä käsille eilen volyymipainotteista jumppaa. Huomenna olisi se kauhujen jalkatreeni, jota en ole vielä edes suunnitellut.. Kyykkyä se tulee pitämään sisällään, mutta missä muodossa, en vielä oo ihan varma.

Treenailen vielä pari-kolme viikkoa kovaa ja sitten olisi taas kevennyksen paikka. Loma voisi olla hyvää aikaa ottaa niskaperseote siitä helvetin kehonhuollosta, jota edelleen välttelen varsin lahjakkaasti. En tajua tätä logiikkaa, että itsensä saa kyllä piiskattua salilla vaikka miten loppuun, mutta matolla makaaminen ja hengitteleminen on muka sitten niin vastenmielistä..

Vuoden 2014 heinäkuun look. :D 

lauantai 15. heinäkuuta 2017

#mave #hampaankolo

Kaavoihin kangistunut minäni on viime aikoina hieman reipastunut ja intoutunut tekemään erilaisia reenejä. :) Ei mitään järin maata mullistavaa, mutta olen vähän vaihdellut liikkeitä ja antanut muutamien raskaimpien liikkeiden levätä hetkisen aikaa.

Otteita viikon treeneistä tähän mennessä:

* Jalkatreenissä en tehnyt takakyykkyä ollenkaan, vaan aloitin etukyykyllä ja tein vitosia 70 kilolla pohjista. Liikkeenä etukyykky on mahtava, mutta myös raivostuttava - voimaa olisi tehdä enemmänkin, mutta olkapäät ei jaksa kovin kummoisia painoja kannatella. Vaikka jalat tuli ihan tolkuttoman kipeiksi, olkapäät oli ihan yhtä lailla muusia maanantain jälkeen. :D Tein lisäksi prässiä kapealta 300 kiloon asti, vaakaprässiä, koukistuksia istuen sekä suorin jaloin vetoja käsipainoilla 40 kiloon asti.

* Rintatreenissä aloitin käsipainovinopenkillä ja tein kymppejä 26 kilon painoihin asti. Treenissä oli vähän sellainen himmailun ja säästelyn maku, tein melko rauhallisia toistoja ja jätin voimaa varastoon. Vinopenkin jälkeen tein alaviistopenkkiä, vipareita maaten ja peckdeckiä. Ojentajille tein taljaliikkeitä ja dippiä, vatsoille jyrkästä kulmasta jalkojen- ja lantionnostoa sekä rutistuksia.

* Selkätreenit aloitin maastavedolla. Menin aika myöhään salille ja ajattelin, että jos tekisi vähän pidempää sarjaa voimailun sijaan. Pumppailin kuitenkin aluksi 10 x 140 kg ja sen päälle 2 x 155 kg. Olipa taas ihan hirveän järkevä marssijärjestys.. Jos en olisi tehnyt 140 kg:ta alle ja väsyttänyt sillä kaikkia apulihaksia, olisin voinut tehdä tuon kakkosen 165-170 kilolla; tuntui että voimaa olisi riittänyt vaikka mihin. Jäi ärsyttämään, otan siis tässä revanssin parin viikon päästä. :D Maven jälkeen tein kulmasoutua laitteessa sekä alataljaa. Hauiksille tein perus kääntöjä vinopenkiltä sekä 21-systeemillä taljassa. Pohkeille tein supersarjaa istuen ja prässissä.

Joskus pitää laittautua. :)

Vielä olisi 1-2 treeniä jäljellä tälle viikkoa, vähän fiiliksen ja jaksamisen mukaan. :) Treenit on olleet melkoisen raskaita, joten yritän parhaani mukaan pitää kiinni kropan kuuntelusta enkä väkisin tee viittä treeniä viikkoon jos ei energiaa sellaiseen ole. Kolme treeniä olisi ideaali palautumisen kannalta, mutta pakko-oireinen minäni ei sellaisesta innostu. :D

Vanhoja kuvia; elokuu 2014.

Oon kyllä treenien sujuvuudesta ihan innoissani. Maastaveto jäi vähän kismittämään; olisi vain pitänyt hypätä suoraan 130 kilosta 150:een ja siitä 170 kiloon. Mutta samalla tajusin, että 200 kiloa ei ole enää edes kovin kaukana!! Tuon 170 nostan ihan vähän ajan päästä ja jos tässä kaikki sujuu entiseen malliin, tuota kahtasataa voisi havitella ihan jo lähitulevaisuudessa.. Kääk! Sitten voin kuolla onnellisena kun tuo maali on saavutettu. :D (Ei toki unohdeta sitä satasen penkkiä ja ainakin 170 kyykkyä..)

Pakko hehkuttaa myös, että sain yhdeltä kehonrakennusidoliltani mieltä lämmittäviä kehuja. Ollaan tekemisissä muissa merkeissä kuin reenien kautta, ja hän perjantaina kysäisi, että olenko kisannut tai aionko kisata, kun oon niin hyvässä kunnossa. En tiedä montako kertaa väri vaihtui mun naamalla, kun yritin pitää palikat kasassa - olin vähän liian mielissäni. :D Vaikka kisasuunnitelmat on omassa mielessä lukkoon lyötyjä, aina sitä änkyttää suomalaisen häveliäästi, että "enminätiiäehkäsitäjoskushehhehhehh". :D


Lenkkeily on edelleen ollut aivan ihanaa näin mahtavissa keleissä. Yllä olevat kuvat on edellispäivän iltalenkiltä; paikallinen ekokampaamoyrittäjä oli laittanut tällaisen ihanan vesipisteen liikkeensä kulmalle. Koirat kiittää ja kuittaa! :)

sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

dieetitön vuosi

Liekö sana "dieetitön" edes oikeaa suomen kieltä, mutta ei takerruta pikkuseikkoihin.. 

Tämä on ensimmäinen vuosi kymmeneen vuoteen, kun en dieettaa päivääkään. Vuosi on toki vasta puolessa välissä, mutta näin tämä tulee menemään loppuun saakka - ei kiristelyä, ei laihduttelua, ei dieetin dieettiä. Tämä ei ollut mikään uuden vuoden lupaus tai ihmiskoe, vaan alkuvuodesta ajatus hissuksiin kypsyi tähän; annan keholle maltillisesti ylimääräistä energiaa (kalorit pyörii noin 2400-2700 tietämillä) ja reenailen menemään. 

Miten homma on tähän saakka toiminut? Paremmin kuin olisin uskonut. Jotenkin huomaamatta sitä oli ajautunut siihen tyypilliseen bodykierteeseen, että dieettaillaan, bulkkaillaan, dieettaillaan, bulkkaillaan. (Tai no, naisilla bulkkaus on ehkä hieman liioiteltu, mutta tavoititte varmaan ajatuksen.) Aika usein nuo jaksot on olleet 3-4 kk kumpainenkin. Ja pakko myöntää, että välillä on ollut aika väsynytkin. Keho on kuitenkin jotenkin rauhoittunut aivan valtavasti - nälkä- ja kylläisyyssignaalit ovat selkeitä ja lähes minuutilleen ennustettavissa, voimattomia/huonoja reenejä ei ole oikeastaan ollenkaan ja mieli on tasaisempi. En ole perehtynyt solutasoa myöten siihen, millä tavoin jyrkät vaihtelut dieetti- ja bulkkijaksojen välillä vaikuttavat esimerkiksi hormonaalisesti, mutta ihan jo näin omakohtaisen kokemuksen kautta voinen todeta, että oikealla tavalla ohjien höllääminen tuottaa tulosta sekä psyykkisellä että fyysisellä puolella. 

Kahden vuoden takaa. :)

Ehkä se suurin yllätys kuitenkin on ollut kehon koostumuksen muuttuminen. Vaikka en ehkä fyysiseltä suorituskyvyltäni ole saanut suurimpia lahjoja tähän bodailuhommaan, on mulla kova pää joka on kompensoinut tuota fyysistä puolta. :D Se on ollut tietyltä osin myös kompastuskivi, koska mun on ollut vaikea päästää irti ajatuksesta, että rennompi työskentely = läskin kertyminen. En ole tainnut koskaan painaa näin paljoa (vaakaa ei ole ollut kuukausiin, mutta 80-85 kilossa mennään) ja silti mulla on tosi hyvä olla tässä kropassa. Käpälissä on edelleen suonia, jaloissa erottuvuutta ja, no, vatsa nyt elää omaa elämäänsä mutta sekin on inhimillisissä mitoissa. :D

Ajattelen, että enemmänkin saataisiin bodypiireissä puhua hallitun rennosta työskentelystä. Vaikka sanotaan, että menestyminen (etenkin tämäntyyppisessä lajissa) vaatii 110-prosenttista panostusta, tutkimustenkin mukaan on todettu, ettei enää tietyn pisteen jälkeen yksityiskohtien viilaaminen tuota tulosta vaivannäköön nähden. Mediassa on puhuttu paljon 80-20-metodista etenkin syömisessä, mutta minusta tuo on vallan hyvä nyrkkisääntö muillakin eri osa-alueilla. Loppujen lopuksi kyse kuitenkin on elämäntavasta, mutta mikä elämäntapa se sellainen on, jota täytyy paahtaa hampaat irvessä ja itku kurkussa?

Huomenna olisi taas maanantai eli jalkapäivä. Tässä kun on rynkytetty taas melko lyhyitä sarjoja ja isoja liikkeitä, voisin yrittää psyykata itseni huomenna tekemään volyymireeniä..ainakin osittain. :D Suunnitelmissa olisi tehdä etukyykkyä, prässiä kapealta, askelkyykkyä smithissä, koukistuksia istuen/maaten sekä suorin jaloin vetoja käsipainoilla. Ajatuskin nostattaa sykettä - ei sille mitään mahda, jalkatreeniä stressaa vähintään paria päivää etukäteen. :D Help!

sunnuntai 2. heinäkuuta 2017

ja taas mennään!

Uutta kiertoa on taas takana kohta viikko ja treenit sujuu valtavan hyvin lepoviikon jälkeen. Kierto alkoi pehmeän kevyesti jalkatreenillä (olisi varmaan fiksumminkin voinut tuon treenikalenterin suunnitella...) ja jumppailin heti alkuunsa hackissa pohjista 10 x 210 kg (+ kelkka 40 kg). Lisäksi tein kaksi sarjaa 15 x 160 kg (+ kelkka) ihan pumppailemalla - kuulostaa ylimieliseltä, mutta tuo oli ihan valtavan kevyttä! Olin jo noiden kolmen sarjan jälkeen ihan puhki ja koko lopputreeni oli yhtä kivireen vetämistä. Jouduin puhaltelemaan sarjojen välissä pahimmillaan viisikin minuuttia ja kävin yli kymmenen kertaa valuttamassa ranteille jääkylmää vettä, että ruumiinlämpö laskisi edes vähän. 

Throwback..sunday? Lähes tarkalleen kolmen vuoden takaa!

Keskiviikkona tein rintajumppaa, penkissä otin vitosia 75 kilolla (tuntui vähän tukkoiselta, en edes yrittänyt korottaa) ja 12 x 65 kg. Päälle lisää rintaa monesta eri kulmasta ja ojentajille pääasiassa taljaliikkeitä. Lisäksi vatsat loppuun. Keskiviikkona tein selän, hauikset ja pohkeet. Voimaa on tullut yläosastoonkin, tein ylätaljaa varsin siistillä tekniikalla nyt jo 80 kilolla. Jee! Ensi viikolla sitten taas maastavetoa jos en oo kyykystä ihan pskana.

Helteet on hellineet niin ihanasti. Oon tehnyt pitkiä lenkkejä rannalla (tänäänkin aamu alkoi kepeästi puolentoista tunnin auringonottolenkillä) ja antanut ihon vanhentua auringossa. :D Kesän ainoa miinuspuoli on se, ettei reenejä oikein viitsi sijoittaa keskelle päivää. Vielä illastakin sali on ihan saakelinmoinen sauna, mutta aurinko ei sentään porota suoraan naamaan. Huomaa kyllä senkin, miten hyvät kelit verottaa treenaajien määrää; tavallisesti ruuhkaisetkin päivät (ma-to) on olleet nyt jopa hiljaisia. Toki ihmiset on kesälomareissuilla, rannoilla ja terasseilla, mutta vähän on orpo olo kun tutut salikasvot puuttuu! Pitää antaa kurinpalautusta jahka mokomat sluibailijat palaavat takaisin humputtelemasta. :D

Tänään olisi vielä käpälät ja olkapäät, sittenpä se on huomenna taas jalkojen paikka. Paras tapa aloittaa viikko.. :D 

Loppukevennys.. Oh so badasss! :D